Немає диплому – немає знань: чи зможе альтернативна онлайн-освіта замінити академічну?

Коронавірус вніс свої корективи в наше повсякдення – ми навчаємося та працюємо здебільшого вдома. Для когось це стало проблемою – нестабільний інтернет та постійні відволікання домочадців. А хтось зрозумів, що може вчитися самостійно, і вирішив продовжити навчання в заочній формі. Деякі студенти взагалі вирішили піти з університету, оскільки вся інформація, на їхню думку, є у вільному доступі в інтернеті.

Юрій Федорченко, кандидат філософських наук, незалежний освітній аналітик-консультант, який веде свій блог про суспільство і освіту, стверджує, що питання про необов’язковість здобування вищої освіти стоїть давно, а в нових реаліях потенційні вступники ще більше засумнівалися в необхідності цього.

Ми провели бліц-опитування серед школярів, абітурієнтів і студентів віком від 15 до 20 років щодо необхідності здобуття вищої освіти. Майже половина опитаних вважають навчання у виші необов’язковим сьогодні. Лише чверть опитаних є прихильниками думки, що ніщо не зможе замінити академічну освіту.

Вісімнадцятирічна Аліна є студенткою університету, навчається на журналіста. Вона вважає, що онлайн-навчання ніколи не зможе замінити відвідування університету: «Я в принципі підтримую наступну ідею – якщо хочеш стати спеціалістом, то необхідно отримати той важливий досвід, який можна отримати лише в університеті».

Юліанні 16 років, вона навчається в 10 класі загальноосвітньої школі і вже задумується щодо майбутньої спеціальності. На її думку, вища освіта є обов’язковою не для всіх професій: «Я вважаю, що є багато інших способів оволодіти навичками. Але люди, які хочуть бути, наприклад, лікарями або юристами, мають закінчити факультет за спеціальністю».

Половина з опитаних стверджує, що майбутнє за заробітком в інтернеті. Той факт, що молодь так мислить, не є дивним, адже більшість свого часу вона проводить саме в інтернеті. За даними дослідження компанії We are social, в середньому людина щодня «сидить» в інтернеті 6 годин 43 хвилини – майже стандартний робочий день. Там люди зокрема стежать за життям тих, хто стає успішним і багатим завдяки блогінгу, і роблять висновки, що заробляти можна і в інтернеті.

Вплив соціальних мереж на мислення молоді величезний, наразі особиста сторінка в соціальних мережах стала візиткою для більшості. Зараз блогерами стають усі: і професіонали, котрі є експертами в певній галузі, і ті, хто мають хоч якийсь талант. Професійні психологи, вчителі, бізнесмени, кухарі та майстри б’юті-сфери активно освоюють соціальні мережі, адже там можна розширити свою аудиторію, знайти потенційних покупців. Випускаючи власні інфопродукти – чек-листи, гайди, курси, особисті консультації, вебінари – блогери та інфлюенсери діляться своїм досвідом, допомагають людям тощо.

Отримати знання поза межами вищого навчального закладу здається привабливою пропозицією. Це швидко та не передбачає оцінок від викладачів. І коштує порівняно недорого. Серед опитаних нами думки щодо освітніх курсів в інтернеті розділилися.

Вероніка, 15 років: «Я купувала курси з самоосвіти та психології – насолоджувалась процесом навчання, дізналася багато нового. Для мене це нормально – я часто практикую покупку інформації в інтернеті».

Варвара, 16 років: «Не думаю, що онлайн-освіта зможе цілком замінити навчання в університеті. Так, можна навчитися бути SMM-менеджером або бровістом онлайн, але інженером чи лікарем – ніколи».

Отже, поняття освіти розмивається. Щоб отримати нові знання та навички, які дозволять заробляти в майбутньому, не обов’язково навчатися чотири роки, можна просто знайти відео на YouTube. Але люди згодні з тим, що навчання в університеті є важливим досвідом, а дистанційна освіта ніколи не зможе замінити нові знайомства, які в майбутньому зможуть допомогти, досвід та практику, професійне середовище. А ще отримання ступеня – це статус, який буде робити тебе впевненим у собі і в майбутніх досягненнях.

Дмитренко Єлизавета – студентка групи ЛЖ-11, 1 курсу спеціальності «Журналістика», у межах навчально-ознайомчої практики