«Ніхто з власників українських ЗМІ не намагається заробляти на них…»

На заняття з предмету «Економіка та організація ЗМІ» завітав випускник відділення журналістики 2010-го року, засновник харківського інтернет-порталу «NewsRoom» Павло Федосенко. Тему зустрічі він окреслив як «Монетизація новинарної сфери».

Пан Федосенко одразу розпочав із заяви, що журналістика – це поганий бізнес. Якщо метою засновника є просто заробляння грошей, краще обрати будь-яку іншу сферу діяльності. Вкладати гроші в сайт – це безперспективно.  І на це є кілька причин. По-перше, така схема отримання прибутку від новин, як платна підписка (paywall), що успішно застосовується світовими поважними ЗМІ, в Україні не діє. І найближчі роки, за його прогнозами, діяти не буде, хоча деякі ресурси, такі як «Українська Правда», мають перспективи на це. По-друге, в журналістиці, на відміну від інших видів бізнесу, навіть хороший продукт «продається» читачеві лише опосередковано. Читач за нього не платить, прибуток отримується лише від розміщення реклами на сайті. В цьому контексті виникає складність із тим, що висока відвідуваність ресурсу не означає його привабливість для рекламодавців. Перевага надається ЗМІ, які вже довго існують на ринку.

Однак промовець озвучив і хорошу новину: найпростіший спосіб отримати додаткове фінансування – це європейський чи американський грант. Однак це пов’язано із чіткими зобов’язаннями розкривати певні теми, а також звітувати про кожну використану за цільовим призначенням копійку з грантового бюджету.

Єдиною людиною в Україні, якій вдалося зробити бізнес із ЗМІ, на думку, Павла Федосенка, був Борис Ложкін — саме на нього Павло й орієнтується. Інші ж мільйонери, які утримують медіаресурси, готові до їхньої нерентабельності, оскільки хочуть отримувати лише репутаційні вигоди. Таким чином, у Харкові практично всі сайти прямо чи опосередковано належать впливовим людям. На думку Павла, так не повинно бути, оскільки більшість журналістів іде на угоду із совістю.

За його принципами, ЗМІ повинні отримати великий кредит довіри читачів, а для цього треба бути нейтральними та професіональними, а не служити чиїмось інтересам. Читача Павло називає дуже консервативним, несвідомим, його важко «переманити» з одного сайту на інший. Люди звикли роками читати один і той самий ресурс, оскільки вони, на думку Павла, не звикли цінити себе та свій голос. В інших країнах читачі, які хоч раз побачили на якомусь сайті «джинсу», ніколи не відвідають його знову. У нас же люди за інерцією продовжують це читати, навіть якщо неодноразово стикалися і порушенням стандартів у викладі інформації. Одним із взірців професійної недбалості він вважає панк-журналістику, коли за допомогою інтриги та використання крикливих заголовків ЗМІ намагаються заманити до себе читача.

Павло Федосенко розказав, що віддає професійній діяльності 15–16 годин на день 6 днів на тиждень. Він вимагає від своїх підлеглих також бути готовими швидко реагувати на резонансну подію в будь-який час. Наприклад, коли сталася сумнозвісна ДТП на Сумській вулиці, згадував Павло, два дні він майже не спав, а весь час збирав інформацію та публікував нові подробиці справи.

Він вважає головним недоліком молодих журналістів невміння володіти словом та створювати зі слів зрозумілий текст, а також хронічне несприйняття критики. За його словами, процес виправлення помилок – це нормально, однак коли людина за два тижні роботи вважає, що вже всього навчилася, вона помиляється. Тому дехто з новачків не витримує критики й не хоче працювати на «NewsRoom». Пан Федосенко радить усім не бути самовпевненими й завжди слухати поради від старших колег.

Надія Юрова студентка 4 курсу відділення журналістики

Відеозапис заняття https://www.youtube.com/watch?v=KgJccd5pIMI